Näytetään tekstit, joissa on tunniste synnytys. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste synnytys. Näytä kaikki tekstit

torstai 29. toukokuuta 2014

Synnytyskertomus

Vihdoinkin mä pääsen oikeen paneutumaan tähän postaukseen. Pitkäänkin se onkin luonnoksena pyörinyt ja päässäni olen sitä viimeistellyt ja miettinyt, mutta aina se vaan jää muiden juttujen jalkoihin... Nyt se kuitenkin on prio yksi, joten olkaa hyvä :)

5.1 alko jo hieman siis enteilemään, siitä enemmän tässä postauksessa.

6.1

Sunnuntai-maanantai välisenä yönä alkoi supistelemaan suht tasaseen tahtiin öbaut puol kolme...oltiin koirien kaa anoppilassa yötä ja siellä mä sit yritin puhista mahd hiljaa ettei kukaan herää, varsinkaan koirat. Ei löytynyt intoa siihen, et joku viel ravais perässä. Vähän vaille 7 rupesin kellottaa suppareita ja +/- 5min mentiin koko ajan. Puol 9 soitto HYS:iin, jossa kätilö: "Niin no paljos sulla oli se kohdunkaulan pituus?Niin no...Kyllä sä itse tiedät tulla sit ku siltä tuntuu.Tuut sit ku tuut, mä otan sun kansion tähän esiin kuitenkin valmiiks."
Mitä kun en helv.. tiedä et millon tuun???Ei mulla ollut vieläkään sellasta kipuu, et oisin puhumisen lopettanu. Markus kuitenkin oli sitä mieltä, et suihku ja sit lähetään käymään.

Hyvinkäälle päästyä n klo 10:30 suoraan käyrille ja lääkärin odottamista...Sykkeet bebeillä hyvät ja tadaaa kohdunkaulalla EI muutosta. JUST!!! Kätilö passitti meidät kävelee portaita ja ulos, koska liike oli ainut missä mua ei oikeestaan sattunu niin paljoo.
Sit me käveltiin, käveltiin, käveltiin ja käveltiin....


Monitori

Klo 14 oli vuoronvaihto ja se tarkoitti käyriä ja arviointia. Meille tuli uus kätilö joka oli sit sitä mieltä että ehkä kotiin mentäis vielä kun ei mitään tapahdu. Kysyin sitten et ku mulle on noita LOOP-hoitoja tehty, niin vaikuttaako se? Ei kuulemma mitenkään tai jos vaikuttaa niin  vain nopeuttamalla synnytystä. Kas kun mulla oli iha eri mielikuva, nooo....


Jaksaa jaksaa

Klo 16 mun kivut rupes yltyy eikä käyrillä eli paikallaan olo auttanu yhtään. Sainkin sitten kauratyynyjä ja kipupiikin lihakseen. Puol kuuteen asti noi jeesas, mut sit oli pakko soittaa taas hoitaja. Kätilö tuli, teki tutkimuksen, okei muutosta tapahtunut mutta hyvin vähän --> kipupiikin loppuannos lihakseen ja kokeilemaan et jeesaisko amme.
Aaah, se tunne kun lämmin vesi ympäröi ja hetkeksi unohdat sen kivun. Jep, hetkeksi....Terävimmän kärjen se supistuksista vei, mutta...2h mä lilluin sielä ja sit vaihtuikin jo taas kätilö.

Sit se tapahtu, saatiin ihana oldschool-kätilö, joka oli tässä ammatissa ollut vuodesta 76 tai 78. Siis aivan ihana!!! Mun kivut ja olotila otettiin ekaa kertaa kunnolla huomioon, koko ajan kerrottiin et mitä vaihtoehtoja on ja miten nyt jatketaan. Koska ammeesta ei oikeestaan ollut hyötyä, niin päätettiin siirrosta saliin ja epiduraalin laittoon, kivusta kyynelehtivää äitiä kun kukaan ei halua katsoa. Päätinkin uusia kysymykseni LOOP-hoidosta ja tadaa, nyt se syy löyty!! Tämän takia homma kestää, kohdunsuulla on arpikudosta joka jarruttaa avautumisvaihetta. Mutta kun tämä jarruhetki on ohi, niin sit voikin ruveta tapahtuu ja nopee.
No kamat kantoon ja synnytyssaliin! Kivut rupes oleen jo sillä rajalla et mä oikeesti olin valmis heittää hanskat tiskiin.
Epiduraali mulle laitettiin n. klo 23:30 ja aaaaaaaaaaaaah, se taivas!!!!Ei kipuja, vaan mulla oli jopa mahikset nukkua. Kalvot puhkaistiin A:lta klo 23:55, sen jälkeen sai ottaa iisisti. Mä nukahdin ja seuraavan kerran ku heräsin, niin pitiki ruveta ponnistaa.


Lopen väsynyt pallomaha

7.1

Ponnistusvaihe alkoi mulla 5:20 ja ihan oikeesti se tuntu kestävän ikuisuuden. Epin vaikutus loppui ja mä oikeesti olin sitä mieltä, et nää ei synny ikinä. Sain vielä kohdunkaulan puudutteen, kun tuntui oikeesti niin pahalta ne kivut.

7 aamulla vaihtui työvuoro ja mä ponnistelin vieläkin!! Siinä vaiheessa, kun kätilöt sano, et jaksaa jaksaa, niin teki mieli huutaa takas, et "EI VAAN JAKSA!!!" Ei ollu enää kyse siitä ettenkö haluaisi, mutta oikeesti kun voimat oli jo niiiiiin loppu. Lopult ataustalla ollut lääkäri oli sitä mieltä, että mä oikeesti oon jo tosi poikki ja otetaan imukuppi avuksi.

7:20 lääkäri asetti sitten Kiwi kupin ja avustuksella Joel syntyi 7:30. Hetken sain pitää pikkumiestä sylissä, mutta sitten alettiin valmistelemaan neidin syntymää.

Aappa oli tosi tosi ylhäällä, joten katottiin vaan, ettei pääse kääntymään RT:stä pois ja sanottiin et täytyy ponnistella neitiä alemmas, jotta saadaan puhkastua kalvot. mutta että tässä saattaa sit kestää.

Mulle lisättiin oksitosiiniä ja ekalla ponnistuksella kalvot puhkes ja sit se olikin menoa. Muutama ponnistus ja neiti oli ulkona. Aappaa en saanu syliin,koska meni n. 30s ennenkuin neiti rääkäisi ja sen jälkeen vietiin suoraan toiseen huoneeseen. Onneksi happisaturaatiot oli molemmilla hyvät ja saatiin tyypit melkein heti takas viereen <3 Sit aamupala ja suihku (ai jessus, et se oli jees!!). 


Happisaturaatiomittareiden kanssa

Siinä ne nyt vihdoin on


Ekan yön olin jaetussa huoneessa, mut sit saatiin perhehuone ja päästiin aloittamaan elämä perheenä kunnolla. 


luuv


Isi ja Joel


Tässä tää nyt oli. Vihdoin ja viimein! 
Iso kiitos vielä Hyvinkään sairaalan hlökunnalle! Saatiin paljon neuvoja, niksejä ja käytännön opastusta. Ihania tyyppejä siellä!!! Suosittelen.

30h tiukkaa duunii josta siis reilu 2h mä ponnistin ja tuloksena kaksi maailman rakkainta pikkutyyppiä, jotka juuri nyt huutelevat aamupäikkäreiden perään, joten äiti velvollisuudet kutsuvat. 

Ensi kertaan!!

Jäikö jotain kertomatta? Kysymyksiä saa esittää. :)

-Karoliina-

keskiviikko 8. tammikuuta 2014

We are here!!!

Speedy&Gonzales ovat saapuneet valloittamaan koko maailman!!! <3



7.1.14 on virallinen syntymäpäivä ja faktat ovat: 
A= poika 48cm, painoa 2588g, nuppi 34,5cm
B= tyttö 46cm, painoa 2106g ja nuppi 33cm

Lisää juttuja jahka päästään kotio.... Nyt äiti vähän lepää, koska pienet sydäntenvaltaajatkin nukkuu :)


-Karoliina-

lauantai 4. tammikuuta 2014

Kolkytseitsemän

Nyt siirryttiin viikolle, jonka lopussa Speedy&Gonzales on sit täysiaikaisia!! 
Johan siis tämäkin viikko on siis suoritus, koska takaraivossahan on yhä riskiraskaus varoitukset ennenaikaiset synnytykset ja niin edelleen....

36+0


Mun puolesta tyypit tosiaan sais jo kyl tulla...Olo rupee olee aika "täynnä". Neidin peppu painaa ikävästi kylkiluihin, poistun hikka aiheuttaa sähköiskuja koko lantion luihin ja hyvää päivä jalkojen turvotus!! Liian pitkään ku oot jaloillasi, niin rupee oikeen särkee nilkoista alaspäin. 
Huomaa, että nyt kun on antanut "häätöilmoituksen" masukeille, niin on itsekin enemmän liikkeessä ja touhuaa paljon enemmän. Ihanaa kylläkin että voi käydä koirien kaa ulkona pitemmillä lenkeillä ja voi siivoilla kotona vähän enemmänkin/sisustella. Imurointi on vieläkin mun inhokki, joten sen mä jätän kyl mieluusti M:lle. 

Nyt sit vähän avautumista tai ihmettelyä tai jotain siihen suuntaan....

Oon seuraillut muutamia keskustelupalstoja, joissa lasketut ajat on samoihin aikoihin (tammi-/helmikuussa) ja on outoa kuinka paljon muilla on ongelmia vaivoja raskauksissaan. Mä ehkä eniten kiinnitän nyt huomiota niihin joiden LA on helmikuun lopussa...
Tammikuisilla kun on LA:t jo niin lähellä, niin siel nää vaivat on jo aika odotettavissa. :)

Tosi moni siis "kärsii" supistuksista/poltoista/lapsivesien meno epäilyistä. Heillähän on vkot 33-35.
Mä oon siinä mielessä kyllä todella onnellinen et oon päässy tänne asti ilman noita em. juttuja.
Tosin monta krt oon miettiny et jos oisin pohtinut/stressannut enemmän niin oisko mullakin ollut näitä jo aikaisemmin? 
Ja siis ei siinä mitään jos on oireita tms ja niistä haluaa keskustella, mut ku niistä saa sellaisen fiiliksen et jeeeeee, nyt nää oireet tuli, mut "valitetaan" silti...Tai siis niinku rivien välistä voi lukea, et kuin siistii sit kuitenkin et jos nyt jo jotain tapahtuu...äh, onpa vaikee selittää...

Noilla vkoilla mä toivoin ettei tyypit vaan lähde syntymään ja otin extra rennosti....Mä en siis aliarvioi kenenkään oireita tms, mut sit tuntuu et ku yhel on niin kaikilla on...Mä taas toivoisin et ois jotain mut noup..... :D :D

Tosin täytyy muistaa, et ne joilla jotain pientä vaivaa ees on, niin kirjoittaa ja ne joilla asiat on ihan normisti, niin seurailee ja odottelee. Mutta tekeekö aivot tepposia tässä vaiheessa? Kun useinhan raskauden alussa aivot saattaa tehdä olemattomia raskausoireita, vain koska äiti-ihminen niiiiiin kovasti haluaa tulla raskaaksi.

Jotain oireita täälläkin on kyl huomattu ;)
Viime yönä tuntu ekat kipeähköt supistukset, mut koska mä pystyin olen viel suht paikoillani sängyssä, niin en ees kellottanut tms. Nyt vaan toivotaan, et nää jotain saa sit aikaiseksi *peukut pystyyn* eikä oo mitään mun aivojen kehittämiä lumeoireita ;) 

Nyt kun sais tulla, niin ei oo duolla kiirettä minnekään :D 

-Karoliina-

keskiviikko 1. tammikuuta 2014

RV 36 ja ultra kuulumiset

Raskausviikko 36.... Vau.fi:n mukaan: 


Tämän viikon alussa sikiö on 33 viikkoa vanha. Jos voisit laittaa sormesi sikiön kämmenelle, niin pieni käsi puristuisi nyrkkiin. Viimeisinä raskausviikkoina sikiö lihoo eniten, jopa yli 200 g viikossa. Sikiö painaa on 2500 g, sen pituus päästä peppuun (CRL) on 31 cm ja koko pituus 42,5 cm.

Mulle riitti mielikuva pienestä kädestä, joka puristuu nyrkkiin..Awwww....Mami on ihan sulaa vahaa...


JoulupalloJA :D

Meillä olis siis ultra kivasti uuden vuoden aattona ja silloinhan kertymää oli 35+3. Eka mentiin käyrille ja ne oli taas varmaan ihan ookoo...mitään ei sanottu. Kätilö kyseli oloja ja perussairauksista, luki jotain mun täyttämää esitietolomaketta ja tarkisti vielä et toivotaan siis perhehuonetta? "Joo, ku oishan se kaksosten kaa ihan kiva" vastasin ja kätilö ei reagoinu mitenkään. Mitenköhän tääkin pitäs ottaa? Oikeesti en kyl ottanu asiaa mitenkään, mietitään sitä sit ku synnytys on ohi. :)

No sit aattelin, et se ottaa puheeksi synnytyksen, koska siihen ei (toivottavasti ainakaan) oo enää kauaa, mutta jälleen mun kätilö yllätti!

"Mites, ootkos jo ajatellu tota imettämistä? Muistat sit kysyy vaan paljon neuvoja ja apuja, jos tarviit"

-Hmmmm....Jooo en nyt hirveesti, ku en oo ees synnytystä viel sen kauheemmin pohtinu..Mut joo, oishan se kiva pystyy imettämään....

"No senhän sit näkee, kun sen aika on...."

-Niiin.....

"no mut joo, käyrät on ihan hyvät, niin pääsette kohta sinne ultraan, menkää odottaa tohon aulaan"

Et siinäpä sit sekin :D :D

Ultrassa oli jälleen kerran uusi lääkäri, en osaa ees sanoa että oliko erikoislääkäri vai ei...Jo ekasta lauseesta asti mun mielestä "tyhmin" lekuri tähän asti. Noh, elämä on :)

Kyseli mun vointia ja kerroin, et on ruvennut nyt muutaman päivän aikaina tulee enemmän oireita:
- supistukset on voimakkaampia, ei kipeitä, mutta pakko pysähtyy ja vähän hengitellä
- lauantaina limatulppa-epäily (en oo tietty ihan varma, mut jotain siihen suuntaan ainakin)
- jaloissa turvotusta
- aikamoista pönkemisä ollu noilla kahella

(muita oireita mitä on ilmenny on ollu sit et mun nenä on ihan tukossa, nukun tosi tosi hyvin, hikee pukkaa koko ajan ja muutaman kerran yöllä on alavatsaa poltellu)

Lääkäri ei oikeestaan sanonu mitään asiaan, totes vaan et tutkitaan. :)

Kohdunkaulalla ei ollu tapahtunut mitään lyhenemistä!!!Sentti puoltoista on kuulemma pituutta ja suu on kiinni (äippäkorttiin merkattu rasti sit viel kiinteä/pehmeä väliin???).
A-vauva on todella alhaalla, pään kuulemma tuntee ja mulle jäi käsitys että pikku herra olisi myös siis kiinnittynyt. Eli jotain positiivista.
Lekuri oli TOSI kovakouranen ja varmaan näki mun ilmeestä, et ei hirveen kivalle tuntunu, ku sit silleen hymyn kera totes, et "tää ei varmaan tunnu enää hirveen kivalle" No joo EI!!

Selvisin kuitenkin ja sit päästiin kurkkii masukkeja. Kovasti ne siel heti liikuskeli ja vettä oli molemmilla hyvin ja siis molemmat RT.
A tosiaan niin alhaalla et aluks ei saatu kunnolla ees pään mittoja, mut mitattiin B välissä ja sit uus yritys A:n kanssa tuotti tulosta, 
Mähän toivoin, et oltais menty yli 2kg eli sellasta +300g/2vko molemmille, jotta päästäs sinne "isompien" sarjaan jo.
Speedy & Gonzales yllättivätkin äipän ihan täysin ja painoa oli tullu ihan huimasti!

A oli nyt 2330g (muutosta kahden viikon takaiseen +575g!!!!!) ja 
B oli 2240g eli +408!!!! Mein pienet suuret asukit! Nyt ollaan ylpeitä, enää pari sataa grammaa niin 2,5kg rajapyykki on rikki. *jeij*

Käy tyypeillä kyllä tila ahtaaksi:
Kuva babycenter.com
Mut joo synnytyksestä ei puhuttu mitään ultraavan lekurinkaan toimesta, totesivat vaan että otetaan seuraava kontrolli aika kahen viikon päähän rv 38:lle.

Mä olin kyl oikeesti vähän pettynyt... Mä aattelin, et jotain "suurempaa" ois tuol alhaal jo tapahtunu tai et oltais ees puhuttu synnytyksestä. Kai se on sit se, et ku mulla ei ole ollut mitään ongelmia tms niin ei tarvii miettii käynnistelyä tai muutakaan.

Ei sais valittaa, mut rupee tää etureppu jo vähän ahistaa. Toisaalta haluis, et noi kaks sais kasvaa mahassa mahd pitkään, jotta ei olis sit mitään ongelmia syntymän jälkeenkään, mut sit taas toisaalta iha just ollaan täysaikasia ja äiti on jo vähän "kyllästyny" tähän mahaan. Plus et mä HALUUN jo nähdä noi kaks!!!Ja varmasti muutkin lähipiirissä. :)

Mut ehkä toi ronkkiminen edesautto jotain ;) ja nyt voi sit iha hyvin mielin kävellä koiruuksien kaa vähän pitempää lenkkiä, siivota enemmän ja taidan käydä saunassakin pari kertaa :D 
Loppiaisen aika ois just kiva syntymäpäivä....tai sit 11.1, koska sit on 37+0 ja enää ei olla keskosia. :)

Onkos teillä arvauksia syntymä ajankohdasta? Tai sellasii omia oireita lähestyvästä synnytyksestä?

-Karoliina-